یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴-گران ترین عوارضی برای آزاد راه های کشور

 

آزادراه خرم‌آباد-پل زال لقب یکی از گران‌ترین عوارضی‌های کشور را دارد و این امر موجب شده رانندگان برای عدم پرداخت عوارض سنگین‌، دست به خطر زده و از محور قدیمی همچنان تردد کنند.

گران ترین عوارضی برای آزاد راه های کشور

آزاد راه خرم‌آباد – پل زال با اخذ عوارض 11 تا 40 هزارتومانی عنوان یکی از گران‌ترین عوارضی‌های کشور را یدک می کشد . گران بودن عوارض این آزادراه موجب شده تا کمتر از 50 درصد خودروهای عبوری از شاهراه ترانزیتی شمال – جنوب، تردد در این آزادراه را به مسیر قدیمی خرم‌آباد – پلدختر ترجیح دهند که همین تعداد نیز انتقادات و نگرانی‌هایی بابت عوارض عبور از این محور دارند.

 

آزادراهی با گران‌ترین عوارضی

 

آزادراه خرم‌آباد – پل زال یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود که مطابق برخی آمار روزانه بیش از هشت هزار خودروی سبک و سنگین از این آزادراه عبور می‌کند.

 

طی روزهای اخیر شاهد افزایش نرخ عوارضی این آزادراه بوده‌ایم و این موضوع باعث نارضایتی مردم ساکن در حاشیه این راه ترانزیتی و به‌ویژه رانندگانی که روزانه از این محور عبور می‌کنند شده است.

 

قیمت عوارض پرداختی برای خودروهای سواری که از آزادراه خرم‌آباد – پل زال عبور می‌کنند هم اکنون 11 هزار تومان است و این در حالی است که آخرین قیمت پرداخت عوارض برای خودروهای سواری در این محور 9 هزار تومان بوده است.

 

همچنین در این آزادراه کامیون‌های کشنده با پرداخت 40 هزار تومان بیشترین مبلغ عوارضی را پرداخت می‌کنند.

 

با توجه به اینکه بیش از پنج هزار نفر ساکن روستاهای اطراف آزادراه خرم‌آباد – پل زال هستند برای عبور روزانه خود از این محور ناچار به پرداخت عوارض بوده و این افزایش عوارض بیش از همه روی دوش اهالی این روستاها سنگینی می‌کند لذا ساکنین این روستاها خواستار توجه مسئولان به آن‌ها هستند.

 

عبور وسایل نقلیه از محوری خطرناک به خاطر عوارضی گران آزادراه

 

یکی از رانندگانی که به خاطر شرایط کاری خود به‌طور مستمر در حال تردد از آزادراه خرم‌آباد – پل زال است در خصوص افزایش عوارض این آزادراه  گفت: این آزادراه گران‌ترین عوارضی کشور را دارد به‌طوری‌که طی یک سال گذشته مبلغ 10 هزار تومان به عوارضی آن اضافه‌شده است.

 

محمد عزیزی افزود: بالا بودن عوارضی این آزادراه باعث شده برخی رانندگان برای تردد خود از محور قدیمی خرم‌آباد – پل‌دختر عبور کنند که عبور  از این محور نیز نگرانی‌های خاص خود را برای رانندگان دارد.

 

پرداخت ماهانه 200 هزار تومان عوارضی برای عبور از آزادراه

 

یکی از ساکنان روستاهای اطراف آزادراه خرم‌آباد – پل زال نیز در گفتگو با مهر گفت: برای مراجعه به شهر ناچار هستم هفته‌ای چهار مرتبه از عوارضی این آزادراه عبور کنم که این امر باعث می‌شود ماهیانه 200 هزار تومان برای عبور از عوارضی پرداخت کنم.

 

وی از مسئولان خواست برای ساکنان روستاهای اطراف این آزادراه برای عبور از عوارضی آن تخفیف ویژه‌ای قائل شوند.

 

سه سال پیش به استانداری لرستان برای طرح مشکلات رفتیم و قرار شد که کارت شناسایی برای روستائیان صادر کنند تا اهالی روستاهای حاشیه آزادراه از پرداخت عوارض آزادراه معاف شوند ولی متأسفانه تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است
یکی دیگر از ساکنان روستاهای حاشیه آزادراه به مهر گفت: اگر یکی از افراد روستاها بیمار شود و یا کار داشته باشد که نیاز به رفت‌وآمد چندین بار در روز باشد باید هر بار 11 هزار تومان عوارض آزادراه را پرداخت کند.

 

این روستایی عنوان کرد: سه سال پیش به استانداری لرستان برای طرح مشکلات رفتیم و قرار شد که کارت شناسایی برای روستائیان صادر کنند تا اهالی روستاهای حاشیه آزادراه از پرداخت عوارض آزادراه معاف شوند ولی متأسفانه تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

 

یک معلم که روزانه از این محور تردد می‌کند گفت: علاوه بر من فرهنگیان دیگری روزانه از این مسیر عبور می‌کنند که ناچارند بخش اعظمی از حقوق خود را برای پرداخت عوارضی صرف کنند به‌طوری‌که هزینه ماهیانه پرداخت عوارضی برای فرهنگیان حدود 350 هزار تومان است.

 

معلمانی که بخش عمده‌ای از حقوق خود را به عوارضی آزادراه می‌دهند

 

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان نیز به گلایه‌مندی فرهنگیان برای پرداخت عوارض آزادراه راه خرم‌آباد – پل زال اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد فرهنگیانی که روزانه از این آزادراه عبور می‌کنند بین 170 تا 190 نفر پیش‌بینی می‌شود.

 

گودرز کریمی فر گفت: اداره کل آموزش‌وپرورش لرستان اسامی این معلمان را به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال کرده و خواستار معافیت این افراد از پرداخت عوارضی آزادراه خرم‌آباد – پل زال شده است.

 

وی افزود: امیدواریم مسئولان مرتبط موضوع را پیگیری کرده و مصوبه قانونی شورای آموزش‌وپرورش در خصوص معافیت فرهنگیان از پرداخت عوارضی را اجرایی کنند.

 

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان در خصوص مدت‌زمان پرداخت عوارضی در آزادراه خرم‌آباد – پل زال گفت: مدت‌زمان اخذ عوارضی در این آزادراه در مرحله اول 15 سال بوده که با وضعیت موجود پیش‌بینی می‌شود این مدت به 25 سال افزایش یابد.

 

حسن رحمانی افزود: بنا به کارشناسی‌های صورت گرفته اعتبار صرف شده برای احداث آزادراه خرم‌آباد – پل زال در مدت 25 سال به سرمایه‌گذار آن برگشت داده خواهد شد.

 

در اخذ عوارض در آزادراه‌ها اعتقاد ما بر این بوده که عرضه و تقاضا حاکم است و بهره‌بردار آزادراه تا جایی می‌تواند عوارض را بالا ببرد که ترافیک عبوری را از دست ندهد
این سخنان مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های لرستان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با مهر بابیان اینکه در اخذ عوارض در آزادراه‌ها اعتقاد ما بر این بوده که عرضه و تقاضا حاکم است ادامه داد: بهره‌بردار آزادراه تا جایی می‌تواند عوارض را بالا ببرد که ترافیک عبوری را از دست ندهد.

 

امینی در پاسخ به اظهارنظر خبرنگارکه همچنان 70 درصد ترافیک محور جنوب به دلیل عوارض بالای آزادراه خرم‌آباد – پل زال بر روی محور قدیم قرار دارد نیز گفت: در حال حاضر ترافیک سنگینی در آزادراه وجود ندارد ولی رقم تردد در محور قدیم نیز 70 درصد نیست.

 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تأیید این نکته که هم‌اکنون ترافیک سنگینی بر محور قدیم حاکم است افزود: عمده این ترافیک مربوط به کامیون‌هایی است که از سمت مرز پرویز خان وارد کشور شده و مسیر حرکت آن‌ها از طرف کرمانشاه و کوهدشت به سمت اهواز و بندر امام برای صادرات است و مسیر دیگری غیر از عبور از محور قدیم ندارند.

 

امینی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که ترافیک عبوری از محور شمال به سمت جنوب را به سمت آزادراه خرم‌آباد – پل زال سوق دهیم.

 

بنابراین گزارش آزادراه خرم‌آباد – پل زال به طول 104 کیلومتر به‌عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ‌بر 750 میلیارد تومان با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی احداث‌شده است.

 

آزادراه خرم‌آباد – پل زال دارای حدود 26 کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره‌ای است و برای ساخت این آزادراه بیش از 40 میلیون مترمکعب عملیات کوه بری انجام‌شده و دارای نزدیک به 28 تونل بوده و تونل «گندم‌کار» بزرگ‌ترین تونل این مسیر است که بیش از دو هزار و 300 متر طول دارد.

 

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۴-پیگیری متروشهرهای اقماری تهران

 

رئیس جمهور گفت: یکی از موضوعات مهمی که اکنون در مجموعه دولت در حال پیگیری است، مساله راه آهن حومه شهرهای اطراف تهران است.

پیگیری متروشهرهای اقماری تهران

حسن روحانی در آیین افتتاح نیمه شمالی خط 3 مترو تهران در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: دولت مصمم است تا با کمک مدیریت شهری مترو را در تهران  به عنوان پایتخت کشور توسعه است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از راه های کاهش مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای کشور توسعه مترو است، ادامه داد: به این اعتقاد رسیده ایم که یکی از راه های توسعه حمل و نقل عمومی به صورت سریع مترو است. در یک دهه اخیر گسترش مترو تهران نشان داد که با سرمایه گذاری در این بخش می توان هم شاهد کاهش معضلات آلودگی هوا بود و هم ترافیک را در کلانشهرها مدیریت کرد.

 

روحانی با بیان اینکه دیگر خیابان ها و بزرگراه های تهران کشش و گنجایش لازم را برای ورود خودروهای جدید ندارد، بیان کرد:  ترافیک موجود باعث شده تا مردم برای رسیدن به مقصد و یا محل کار خود مدیریت زمان نداشته باشند. به همین دلیل دولت در بررسی های تخصصی خود به  این نتیجه رسیده است، مترو بهترین گزینه برای کاهش این مشکلات و معضلات در تهران و سایر کلانشهرهای کشور است.

 

رئیس جمهوری با اشاره به افتتاح 18کیلومتر از بخش شمالی خط3 مترو تهران یادآور شد: خوشبختانه امروز افتتاح کامل طولانی ترین خط مترو خاورمیانه نشان داد که عزم ملی و جدی برای توسعه حمل و نقل عمومی در مجموعه شهرداری تهران و مدیریت شهری وجود دارد. امیدواریم که با همکاری بیشتر دولت و مدیریت شهری تهران بتوانیم برای توسعه این وسیله نقلیه پاک اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

روحانی با تاکید بر اینکه ساخت و بهره برداری خط 3 مترو تهران نشان از تلاش های شبانه روزی مجموعه مدیریت  شهری و مهندسان دارد، گفت: توسعه مترو کار بسیار ارزشمندی است که در طول سال های اخیر دکتر قالیباف به خوبی توانسته از عهده آن برآید که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

رئیس جمهور کشور در پاسخ به پرسشی  مبنی بر اینکه مشکل منابع مالی مترو شهرهای اقماری اطراف تهران چه زمانی حل خواهد شد، تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که اکنون در مجموعه دولت در حال پیگیری است، مساله راه آهن حومه شهرهای اطراف تهران است. امکان استفاده از حمل و نقل عمومی باید برای تمامی مردمی که چه در تهران و چه در اطراف آن زندگی می کنند، فراهم شود. در این زمینه نیز تدابیری در نظر گرفته شده تا با رفع مشکلات مالی مترو شهرهای اقماری، این امکان حمل و نقلی دراختیار شهرهای اطراف پایتخت نیز گذاشته شود.

 


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا